…and entertaining if untrue: At least three web sites are reporting (in identical language) that:

Former US Defense Secretary Donald Rumsfeld fled France [Saturday] fearing arrest over charges of “ordering and authorizing” torture of detainees at both the American-run Abu Ghraib prison in Iraq and the US military’s detainment facility at Guantanamo Bay, Cuba, unconfirmed reports coming from Paris suggest.

US embassy officials whisked Rumsfeld away yesterday from a breakfast meeting in Paris organized by the Foreign Policy magazine after human rights groups filed a criminal complaint againsgt the man who spearheaded President George W. Bush’s “war on terror” for six years.

Under international law, authorities in France are obliged to open an investigation when a complaint is made while the alleged torturer is on French soil.

Major disclaimer: I have absolutely no way of knowing whether any of this is true.

Of the three places I found this story, the only one I have any prior experience with is AlterNet. They seem to be attributing the story to IPS News (Inter Press Service News Agency), which I have never even heard of before. I cannot find the story on the IPS web site, and therefore am uncertain whether AlterNet’s attribution is correct.

One of the three sites reporting the story seems to be based in Iran, although it is an English-language site. Given the current state of relations between Iran and the US, I am likely to be skeptical about anything one of those country’s media report about government officials (or ex-officials) from the other country. (And yes, that works in both directions, given all the untrue things the US mainstream media reported about Iraq back in 2002 and early 2003.)

The third site is something called world news, which looks like a blog and seems to include stories from a variety of reputable sources, including the New York Times, Reuters, and BBC News. However, it does not list any source for this story, either.

None of the stories include an author’s name, though the Iranian site does have some initials at the end of the story (“RZS/BGH”), which might signify a staff author or authors — other stories on the site include similar strings of initials at the ends of the stories. The end result is that we have zero accountability on this story. (Yes, I realize that sounds ironic coming from someone who blogs under the moniker jane doe. But I’m all about irony. Plus, I usually cite sources for any factual assertions I make, unless they are being widely reported already by multiple mainstream sources.)

On the assumption that this might have actually happened but been ignored by our beloved corporate mainstream media here in the US, I did a little searching on some European news sites. Guardian (UK) and the BBC are both silent on this story, and the former of those, at least, would probably mention it if they had heard about it.

All-in-all, I have a lot of doubts about the truth of the story, but I thought it deserved a mention, if only in the hopes that someone who has the ability to investigate whether any of it is true picks up on it.

So my question to you, my dear non-existent readers, is this: has anyone else heard anything about this? Is this story true? A distortion of a true story? An outright hoax?

I don’t know. If you do, please post a reply in the comments.

And by the way, whether this story is true or not, it does not change my position that Bush and Cheney really ought to be impeached.

jane doe

 

Advertisements